Pierwsza pomoc w skałach – część I „Bezpieczeństwo i wezwanie pierwszej pomocy”

0

Sytuacje, kiedy musimy stawić czoła niebezpieczeństwu grożącemu nam lub naszym bliskim pojawiają się w sposób nieprzewidziany i mogą nas zaskoczyć zarówno w życiu codziennym, w drodze w skały, do pracy lub podczas samego wspinania. Przypomnijmy sobie wspólnie z Akademią Wiatru kilka kluczowych tematów związanych z bezpieczeństwem i zasadami wzywania pierwszej pomocy.

Nieodłącznym elementem udzielania pierwszej pomocy jest bezpieczeństwo własne samego ratownika. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji jasno określają kolejność zachowania bezpieczeństwa w miejscu zdarzenia. Na pierwszym miejscu stawiane jest bezpieczeństwo ratownika (w myśl ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 roku osoba podejmująca czynności ratownicze wobec osoby poszkodowanej staje się ratownikiem) . Mówi się o tym, że nie wolno podwajać liczby osób poszkodowanych, a wejście do niektórych miejsc, bez uprzedniego zapewnienia sobie bezpieczeństwa stwarza realne zagrożenie dla ratownika i może spowodować w bardzo krótkim czasie, że stanie się on osobą poszkodowaną. Jest to szczególnie istotne podczas ciężki wypadków takich jak np upadek z dużej wysokości, wypadek samochodowy. Osoba chcąca podjąć czynności ratunkowe wobec osoby poszkodowanej powinna niezwłocznie podjąć czynności mające na celu zabezpieczenie jej przed krwią, płynami ustrojowymi, wymiocinami. Podstawowymi narzędziami zapewniającymi bezpieczeństwo są rękawiczki medyczne, maseczki do sztucznego oddychania, okulary ochronne. Zdajemy sobie sprawę z tego, że mało kto z Was nosi takie rzeczy w skały, ale podstawowa apteczka pierwszej pomocy zawierająca przynajmniej kilka najważniejszych rzeczy powinna być na stałe na wyposażeniu naszego wspinaczkowego plecaka.

pierwsza-pomoc-06

Na drugim miejscu stawiane jest bezpieczeństwo miejsca zdarzenia. Należy upewnić się, że podejmując czynności ratunkowe w danym miejscu nie wystąpi niebezpieczeństwo ze strony zewnętrznej. Czy nie spadnie na nas odrywający się fragment skały, czy nie grozi nam upadek z wysokości, czy drzewo w które uderzył rozbity samochód nie przewróci się przygniatając nas, czy nic się nie pali, nie dymi. Jeżeli pomocy mamy udzielać na drodze zobowiązani jesteśmy do zabezpieczenia bezpieczeństwa w miejscu zdarzenia, rozstawienia trójkątów ostrzegawczych, rozstawienia pachołków jeśli je posiadamy, właściwym ustawieniu swojego pojazdu czy założeniu kamizelki odblaskowej aby zwiększyć swoją widoczność. W skałach zadbajmy o to, aby właściwie poinformować otaczających nas ludzi o samym fakcie zaistnienia wypadku i co za tym idzie – zaprzestania wspinania w bezpośrednim otoczeniu miejsca wypadku.

pierwsza-pomoc-07

Jeśli jesteśmy już przy zachowaniu w sytuacjach szczególnych w momencie zagrożenia zdrowia i życia musimy poruszyć kwestię wezwania pomocy specjalistycznej. Należy pamiętać, aby przed wykonaniem telefonu zapoznać się z zaistniałą sytuacją.

Pierwszą kwestą jest numer pod który powinniśmy dzwonić. Ogólne numery alarmowe znane od przedszkola zastępowane są coraz częściej numerami alarmowymi 112. Niestety codzienne doświadczenia pokazują, że dużo lepszym jest stosowanie numerów bezpośrednich do służb. Takie postępowanie skraca się czas uzyskania pomocy, poprzez przekazanie wezwania bezpośrednio dyspozytorowi tej służby której pomoc jest nam najpilniej potrzebna. Reasumując! Kiedy potrzebujemy pomocy medyka, wykonujemy telefon pod 999. Potrzebujemy pomocy strażaka 998, natomiast policjanta 997.
Kiedy uda nam się już połączyć z danym dyspozytorem warto wiedzieć jakie informacje należy przekazać.

pierwsza-pomoc-04

Przede wszystkim miejsce – dokładne określenie miejsce wezwania jest najistotniejszą informacją, która należy przekazać. Nawet jeśli nie uda nam się przekazać pozostałych informacji i utracimy możliwość połączenia dyspozytor służby wie już gdzie potrzebna jest pomoc. Należy pamiętać o bardzo dokładnym określeniu miejsca wezwania, możliwych najlepszych i najkrótszych drogach dojazdu, wejściach czy innych istotnych informacjach. W przypadku wypadku mającego miejsce w skałach sytuacja wygląda bardzo podobnie – należy podać lokalizację, nazwę skały, najbliższą miejscowość, dokładnie opisać drogę dojazdu do skały.

Drugą informacją jest ilość i stan osób poszkodowanych. Najważniejsze, czy oddychają, czy oddech jest wydolny, czy są przytomne, czy widoczne są urazy- rany, krwawienia, złamania,
Kolejnym elementem są zagrożenia środowiskowe, Czy w miejscu zdarzenia istnieją dodatkowe niebezpieczeństwa, czy osoby poszkodowane można bezpiecznie ewakuować z miejsca zdarzenia, czy nie są zaklinowane czy zakleszczone w miejscu zdarzenia (np w jaskiniach, w autach).

Ostatnim elementem rozmowy z dyspozytorem jest podanie swoich personaliów oraz numeru telefonu. Jest to element uwiarygodniający nasze wezwanie. Zapewnia także możliwość kontaktu z nami jeśli zaistnieje potrzeba kontynuacji rozmowy.
Należy pamiętać, że sobą wzywająca pomoc nigdy nie rozłącza się jako pierwsza. Wyłącznie dyspozytor może zakończyć rozmowę , a robi to najczęściej słowami „dziękuję, przyjąłem wezwanie i wysyłam ratowników”.

Powinniśmy pamiętać także, o tym ze dyspozytor nie jest wyłącznie osobą, która ma przyjąć wezwanie. Jest także osobą która ma obowiązek być wirtualnym przewodnikiem przez wszystkie czynności ratownicze podnajmowane przez ratownika na miejscu zdarzenia. Przez telefon po uzyskaniu informacji o stanie osoby poszkodowanej ma kierować akcją ratowniczą i „słowami poruszać rękoma osób będących na miejscu zdarzenia”

a_w_baner_722x120

Akademia Wiatru sp. z o.o.
Morska 18a
75-221 Koszalin
www.akademiawiatru.pl
Akademia Wiatru na Facebook’u




  • ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here