Noworoczny poradnik o odchudzaniu

0

Wspomaganie celami krótkoterminowymi

Następnie ustal w jaki sposób dojdziesz do tego „wielkiego celu”. Jak będą wyglądać kolejne kroki? Zacznij od niższej niż uważasz że jesteś w stanie liczby treningów/nawyków. Wytyczaj sobie cele krótkoterminowe na tydzień do przodu i w każdy weekend analizuj jak było i modyfikuj plan. Udało się bez problemu – dodaj coś nowego. Nie udało się? Zastanów się dlaczego. Czy cel był zbyt ambitny czy niezapowiedziane wydarzenia pokrzyżowały Ci drogę? Nie zwiększaj norm, dopóki ich nie wykonasz. Lepiej małymi kroczkami, ale pewnie do celu. Wymarzona sylwetka to maraton, a nie sprint. Wystartujesz za szybko to odpadniesz po kilku kilometrach.

Dopuszczalne odchylenia od normy

Cele krótkoterminowe są super, ponieważ dają Ci dużo kontroli i motywacji. Wiesz, co robisz i dlaczego. Jeżeli się uda, dają dużo satysfakcji. Jeżeli nie, dają feedback. I ciągle jest „teraz”, cel do osiągnięcia za 3 dni, a nie 3 miesiące, więc trzeba się sprężyć jakby to była ostatnia prosta. Wyraźnie określaj odstępstwa od normy, tak by wiedzieć, kiedy to sytuacja losowa krzyżuje Ci plany, a  kiedy to coś więcej. Jeżeli do tej pory podwójny snickers wchodził w przerwie na kawę, to nie ma co się napinać, że już nigdy go nie włożysz do ust. Zamiast tego ustal, że raz na 2 tygodnie możesz go zjeść. Za jakiś czas będzie Ci go coraz mniej brakować. Więc podchodź stopniowo do zmian i z czasem po osiągnięciu danego celu wprowadzaj ambitniejsze zadania. By zaspokoić nawyk czegoś słodkiego do kawy i zapewnić sobie psychiczny luz podczas przerwy można rozejrzeć się za jakąś zdrowszą alternatywą np. deserem z chia.  Przez połowę swojego życia budowałeś(aś) złe nawyki żywieniowo – zdrowotne więc i wyplenienie ich trochę może zająć. W szczególności psychiczne odzwyczajenie się.  Więc nie martw się o to, jak szybko postępuje Twój progres i ile powinieneś/aś już zrzucić – to inwestycja długoterminowa. Ważne, by ciągle iść do przodu. Choćby i się czołgać, ale do przodu! :)

Reasumując:

  • Zapytaj sam siebie, co chcesz zmienić;
  • Dowiedz się, jakimi sposobami możesz to osiągnąć (wiedza!);
  • Wybierz sposoby, jakie Ci odpowiadają;
  • Ustal, co jesteś w stanie poświęcić, by to osiągnąć;
  • Obierz swój cel długoterminowy i podziel go na cele krótkoterminowe
  • Nie zapominaj o komforcie psychicznym. Nawet jeżeli przed Ci się nie chce, to po powinieneś(aś) być zadowolony(a);
  • Ustal odstępstwa od normy. Nie wszystko przewidzisz i nikt nie jest doskonały;
  • Niech moc będzie z Tobą.
Autor tekstu podczas konfrontacji na zawodach boulderowych w Sofii

Adam Karpierz

 




  • ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here