Systemy energetyczne we wspinaniu

0

Cykl fosfogenowy (beztlenowy niemleczanowy)

Systemem od trudnej roboty jest system fosfogenowy, czyli beztlenowy niemleczanowy. Tutaj ATP powstaje w wyniku rozpadu fosfokreatyny (PCr) zgromadzonej w mięśniach. Ten silnik zapewnia bardzo szybki dostęp do energii, ale również bardzo szybko kończy mu się paliwo, jakim jest PCr. Po zaledwie 5 sekundach intensywnego ćwiczenia stężenie fosfokreatyny może obniżyć się o 50%-70% poniżej pierwotnego poziomu. Pracujące włókna mięśniowe to głównie włókna szybkokurczliwe II typu. W przypadku wspinaczy na tym silniku jadą głównie bulderowcy pokonujący krótki, ale bardzo trudny problem. Ten system działa podczas treningu na moonboardzie lub campusie (zakładając że nie są to niekończące się drabiny góra dół, czyli jedno z bardziej nietrafionych zastosowań campusa, no chyba że jest się Seanem McCollem…). Zwisy maksymalne na chwytotablicy z dodatkowym obciążeniem, trwające maksymalnie do 8-12 sekund również atakują ten system. Przerwa pomiędzy seriami powinna być pełna, czyli do poczucia świeżości (co dla niektórych będzie 2-3 minuty, ale dla innych 5-6 minut. Nie da się tego dokładnie zdefiniować i każdy musi sam wyczuć swoje ciało). Praca na tym silniku większości wspinaczom sprawia spory problem, ponieważ nie powstają tutaj jony wodoru, a więc nie ma odczucia zbułowania, które to dla wielu z nas jest (moim zdaniem błędnie) synonimem dobrego treningu. Jeśli po treningu siły maksymalnej lub mocy jesteś zbułowany, to znaczy, że spartaczyłeś robotę.

Czytaj dalej: Systemy energetyczne we wspinaczce w praktyce.

Bibliografia:
1. Sheel A. W.. Physiology of sport rock climbing. http://bjsm.bmj.com/content/38/3/355
2. Booth J., Marino F., Hill C., Gwinn T. Energy cost of sport rock climbing in elite performers. http://bjsm.bmj.com/content/bjsports/33/1/14.full.pdf
3. Bertuzzi RC, Franchini E, Kokubun E, Kiss MA. Energy system contributions in indoor rock climbing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17602238
4. Eric Hörst. Energy System Training
http://trainingforclimbing.com/energy-system-training/
5. Leveritt M., Abernethy P. J., Barry B.K., Logan A. Concurrent Strength and Endurance Training
http://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2015/07/Concurrent-Strength-and-Endurance-Training.pdf
6. Baar K. Using Nutrition and Molecular Biology to Maximize Concurrent Training
http://www.gssiweb.org/Article/sse-136-using-nutrition-and-molecular-biology-to-maximize-concurrent-training




  • ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here