Lód – dobry nie tylko w letni skwar

Redaktor: lamia

Niezwykłe właściwości leczenia zimnem, tak zwanej krioterapii, wykorzystywane są przez ludzi od ponad 5000 lat. Jest to jedna z najstarszych metod leczenia. Szczególne osiągnięcia na tym polu mieli Egipcjanie. Współczesna medycyna zasobna w technikę udoskonaliła tę metodę i z powodzeniem stosuje ją w zabiegach zarówno miejscowych jak i ogólnoustrojowych.

Jak działa zimno?

  • przeciwbólowo (obniżenie temperatury hamuje przewodzenie nerwowe)
  • hamuje krwawienie (krwawienie związane jest z większością urazów takich jak: naciągnięcie, naderwanie, rozerwanie mięśni i ścięgien, uszkodzenie aparatu torebko-wiązadłowego, stłuczenia i krwiaki)
  • przeciwzapalnie (podłożem reakcji zapalnej są zmiany w naczyniach krwionośnych, zimno wywołuje skurcz naczyń, co prowadzi do zmniejszenia przepływu krwi oraz redukuje metabolizm tkanek. W ten sposób zapobiegamy dalszemu urazowi tkanek znajdujących się w sąsiedztwie tkanek uszkodzonych)
  • rozluźnia mięśnie

Kiedy się chłodzić?

Skoro już wiecie, że krioterapia hamuje objawy stanu zapalnego, zmniejsza wtórne uszkodzenia oraz przepuszczalność naczyń poprzez ich obkurczenie, musicie się domyślać, że jej zastosowanie jest szczególnie pomocne przy wszelkiego rodzaju urazach.
A zatem zimno stosuje się:

lod.jpg

  • przy urazach typu: skręcenia, stłuczenia, złamania, uszkodzenia mięśni, zerwanie ścięgna
  • przy ostrych stanach zapalnych
  • po wysiłku fizycznym przeciwko tzw. zakwasom
  • przy leczeniu pooperacyjnym złamań, zwichnięć
  • podczas rehabilitacji
  • przy bólach głowy

Czym możesz się schłodzić?

  • lodowatą wodą
  • śniegiem
  • lodem
  • zmrożonymi żelami (Cold Pack – woreczki wypełnione specjalnym żelem formującym się do owijanej powierzchni, dostępne w aptece)
  • mrożonkami (polecamy marchewkę z groszkiem, bo można ją dobrze dopasować do uszkodzonej kończyny)

Schładzać, schładzać, ale jak?

Schładzanie może wydawać się czynnością łatwą. Jest jednak kilka reguł wartych zapamiętania. Ich nieprzestrzeganie może doprowadzić do odmrożenia lub szoku termicznego. Oto jak się schładzać w sposób łatwy, skuteczny i bezpieczny.

cold_pack.jpgSkręcenia, złamania i inne przykrości

Najważniejsze jest, aby zadziałać szybko, zaraz po tym jak doszło do urazu. Jest to faza silnego zapalenia, faza naprawy tkanek. Trzeba natychmiast schłodzić miejsce. Lód należy przykładać na czas od 15 do 20 minut , kilka razy dziennie, pamiętając o zachowaniu godzinnego odstępu między jednym a drugim użyciem.

Nie można zapominać o tym, że lód, Cold Pack czy śnieg mogą doprowadzić do odmrożenia skóry. Nie należy kłaść ich bezpośrednio na skórę. Lodowaty opatrunek najlepiej oddzielić od skóry zwilżonym materiałem, który będzie lepiej przewodził chłód niż materiał suchy.

Zakwasy

Na zakwasy doskonale działa masaż lodem. Połóż na ciele kawałek zwilżonego materiału i pocieraj kostkami lodu w poprzek mięśnia ruchem kolistym, około 2 minut. Pocieranie mięśnia działa rozkurczająco i zwiększa przepływ krwi. Dzięki temu metabolity wysiłku (kwas mlekowy) mogą być szybciej odprowadzone, a tkanki lepiej dotlenione i odżywione. Proces ten pozwala na szybszą regenerację, rozluźnienie mięśni i zmniejszenie bólu.

Ból głowy

Kostkami lodu masuj kark i okolicę potylicy.

Słowo zakończenia

Podsumujmy. Zimno można z powodzeniem stosować do wszelkiego rodzaju urazów typu złamanie, skręcenie itp. Jego zastosowanie jest szczególnie ważne w pierwszej fazie leczenia, czyli natychmiast po tym jak doznaliśmy przykrej kontuzji, a także później, np.: w trakcie rehabilitacji. Schładzać można na wiele sposobów i każdy z nich będzie miał zbawienne działanie pod warunkiem, że nie dopuścimy do  przemrożenia. Na koniec warto dodać, że obok krioterapii medycyna wykorzystuje również lecznicze działanie ciepła. Ma ono jednak odmienne skutki fizjologiczne i to już całkiem inna historia, być może temat następnego artykułu.

(na podstawie: rehabilitacja.pl, kriotechnika.pl, kinescalade.com)

Artykuł z

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here