Wielkie ściany – Przewieszenie, holowanie, odwrót

Wielkie ściany – Przewieszenie, holowanie wora, odwrót

PRZEWIESZENIE

Prowadząc w terenie przewieszonym, zawsze miej w zasięgu ręki przyrządy lub prusiki do podchodzenia po linie. Jeśli wyrwiesz przelot i zawiśniesz swobodnie w przestrzeni, może to być jedyna droga powrotu do skały. Używanie dwóch lonży wielooczkowych i co najmniej dwóch ławeczek ułatwia utrzymanie się na przewieszkach blisko skały oraz przeciwstawienie się obracaniu i utracie równowagi. Przewieszki są „psycho-żerne”, ale w rzeczywistości rzadko są trudniejsze lub bardziej niebezpieczne niż wspinaczka w pionie.

HOLOWANIE WORA

Często na wspinaczce wór transportowy jest najbardziej przeklinaną rzeczą. Holowanie go wymaga sporo wysiłku, ale i tu można oszczędzić siły dzięki efektywnej technice: 1.Przypnij jumar czy inny przyrząd samoblokujący na krótko, aby uniknąć unoszenia i opuszczania wora za każdym razem, gdy zaczynasz cykl wyciągania. 2.Ciągnij wór siłą nóg lub ciężarem ciała, przyłożonym za pomocą jumara wpiętego w linę. 3.Jeśli ładunek jest bardzo ciężki, pomocna jest przeciwwaga. Zostaw sobie 2-3-metrową autoasekurację i zejdź w dół ze stanowiska, wyciągając wór. Wejdź z powrotem z pomocą ławeczki, przepnij jumara i powtarzaj tę procedurę. 4.Cienka linka łącząca wór z drugim partnerem może pomóc w uwolnieniu ładunku, gdy się zaklinował. Pomaga też przeciągać go przez przewieszki.

ODWRÓT

Chociaż spity są kontrowersyjne, warto mieć ze sobą mały ręczny zestaw, do spitowania. Umożliwi on wycofanie się w razie burzy czy innej konieczności.

!!! Zawsze przygotuj sobie plan awaryjny na najgorszy możliwy scenariusz.!!!




  • ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here