Wspinaczka sportowa – Specjalne techniki wspinaczkowe oraz trenning

Specjalne techniki wspinaczkowe oraz trenning

Wiele z pokazanych poniżej technik rozwinięto we wspinaczce sportowej. Obecnie z powodzeniem stosuje się je i w innych dziedzinach wspinaczki, podwyższając ich standard.

We wspinaczce sportowej wspinanie często odbywa się na drogach pionowych lub przewieszonych. Wspinaczka po płytach ograniczona jest obecnie zaledwie do kilku rejonów, takich jak Handegg w Szwajcarii. Techniki wspinania zmierzają do optymalizacji użycia siły i rozwinięcia umiejętności „odpoczywania” – odpowiednia praca ciałem i umiejętne wpinanie ekspresów. Techniki przedstawione poniżej są typowe dla wspinaczki sportowej.

ŚLADY PAMIĘCIOWE – ENGRAMY

Trening techniki angażuje utrwalanie śladów pamięciowych – to jest wzorów ruchów ciała, które zapisywane są w mózgu. Dobrym przykładem jest ślad pamięciowy jazdy na rowerze; gdy już opanujesz taki ruch, nigdy więcej nie będziesz musiał myśleć o wykonywanych czynnościach. Jedyną wymaganą aktywnością będzie połączenie zapamiętanych już ruchów, takich jak „skręt w lewo” albo „stop”. Tworzenie poprawnych engramów już od samego początku jest bardzo ważne, gdyż złe techniki, zapamiętane we wstępnej fazie uczenia się, niezwykle trudno skorygować.

Pomocne mogą być:

– Ćwiczenie techniki w „bezpiecznym” otoczeniu, np. buldering, wspinaczka na sztucznej ścianie lub „na wędkę”, gdzie strach przed odpadnięciem i od niesieniem obrażeń jest minimalny.

– Ćwicz nowe techniki, gdy jesteś świeży, wypoczęty, a nie zmęczony – koordynacja ruchowa znacznie się pogarsza, gdy w mięśniach jest kwas mlekowy. – Gdy już odkryjesz właściwy ruch lub serię ruchów, powtórz je kilka razy tak szybko jak możesz, by ruch ten wzmocnić. W gimnastyce ruch opanowany, to ruch ćwiczony tysiące razy!

– Wspinaj się regularnie na drogach poniżej twoich maksymalnych możliwości – zwiększysz przez to płynność i nabierzesz do siebie zaufania. Stres powstrzymuje rozwój engramów, wracasz wówczas do swoich najbardziej pierwotnych wzorów zachowań. Trenując na drogach stanowiących górną granicę możliwości, nie rozwijasz nowych technik, a jedynie zwiększasz liczbę ruchów, na jakie cię stać przy tak intensywnej wspinaczce.

– Aktywnie ćwicz ze znajomymi lub twoim wspinaczkowym partnerem – pozwoli ci to zaobserwować nowe techniki oraz usłyszeć, jak inni widzą twój styl wspinania. Gdy engramy zostały już „zaprogramowane”, możesz ulepszać nowy ruch poprzez jego ćwiczenie aż do zmęczenia, użyć nowej techniki, gdy jest ci ona najbardziej potrzebna.

WSKAZÓWKI UŁATWIAJĄCE TRENING

– Najlepszym treningiem wspinaczki jest wspinaczka. Niemniej, twoje postępy będą niewielkie, jeśli nie będziesz zmieniał sposobu wspinania – dawał z sie bie wszystkiego jednego dnia, odpoczywał drugiego, a wspinał się po prostu dla przyjemności przez większą część pozostałych dni.

– Staraj się urozmaicać trening. Koncentrując się na wybranych problemach, możesz rozpoznać swoje słabe strony i spróbować je wyeliminować. Np. poświęcić sesję treningową na lepszą pracę kciuka lub palców jednej dłoni.

– Pracuj nad swoimi słabymi stronami, często koncentrujemy się na tym, co potrafimy najlepiej, a jesk 5-my zbyt leniwi lub zbyt wstydliwi, by przyznać się do naszych słabości. Z początku wspinając się w trudnościach mniejszych o stopień czy dwa, łatwiej ci będzie koncentrować się na prawidłowej pracy stóp. Na dłuższą metę będzie to dla ciebie korzystne.

– Ćwicz ułożenie ciała. Jeden ruch możesz przeprowadzić, układając ciało na wiele sposobów. Niektóre układy wymagają mniej wysiłku i energii niż inne. Próbując wykonać ten sam ruch na wiele sposobów, możesz wypracować optymalne ułożenie ciała. Gdy uda ci się wykonać skomplikowaną sekwencję ruchów, nie spoczywaj na laurach – spróbuj zrobić to samo w inny sposób.

– Rozważnie zmieniaj swój styl podczas treningu. Jeśli na co dzień jesteś agresywnym, siłowym wspinaczem, staraj się myśleć kategoriami „płynnościi lekkości”; i na odwrót -jeśli jesteś spokojnym wspinaczem, staraj się poruszać agresywnie i gwałtownie.

Zmieniaj swoje zwyczaje. W trakcie jednej sesji treningowej możesz wypróbować wiele pomysłów, takich jak wspinaczka na czas na drogach lub trawersach, wspinaczka przy użyciu jednej nogi i jednej ręki, wspinanie ciągłe ze średnią intensywnością przez pół godziny, stawianie stóp na zewnętrznych krawędziach, wspinane bez użycia kciuków, wspinaczka z zasłoniętymi oczami, wspinaczka w zwolnionym tempie, itd.




  • ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here