Wspinaczka tradycyjna – Zasady zjazdu

Wspinaczka tradycyjna – Zasady zjazdu

Superszybkie długie zjazdy świetnie wyglądają na filmach akcji i mogą wydawać się przyjemne. Niestety, niszczą one linę i pozostały sprzęt, a temperatura powstająca podczas hamowania może linę nawet stopić. Zjeżdżaj płynnie i powoli. Dynamiczny zjazd skokami powoduje rytmiczne wydłużanie liny, co może doprowadzić do jej przetarcia na krawędzi skały, a nawet osłabić punkty stanowiskowe. Jeśli to możliwe oprzyj nogi na skale i przyjmij „półleżącą” pozycję ze stopami na wysokości bioder.

!!!Węzeł zawiązany na końcu liny lub związanie razem końców liny podwójnej, podczas zjazdów wieloetapowych zabezpiecza przed przypadkowym „wyjechaniem” z liny.!!!

ODZYSKIWANIE LINY

Przed rozpoczęciem zjazdu wepnij do jednej z lin karabinek połączony za pośrednictwem pętli z uprzężą. Ułatwi to zapamiętanie, za którą żyłę należy ciągnąć, a przy okazji rozkręci linę. Linę ściąga się za żyłę od strony węzła przy punkcie zjazdowym. Staranne przygotowanie zjazdu pozwala uniknąć kłopotów. Często warto ustawić węzeł poniżej krawędzi półki, nawet, jeśli ostatnia osoba będzie musiała po wpięciu przyrządu zjazdowego zejść kawałek, zanim zacznie zjeżdżać. Ściągając linę uważaj na strącane przez nią kamienie. Jednostajne pociągnięcia są bezpieczniejsze niż seria szarpnięć, gdy końce lin fruwają na boki i mogą o coś zaczepić. Nieuchronnie, prędzej czy później, lina się kiedyś zaklinuje. Jeśli próby wyszarpnięcia jej zawiodą, trzeba będzie wspiąć się z powrotem, asekurując się dostępnym odcinkiem liny. Po dojściu do drugiego końca liny można dalej prusikować na obydwu żyłach. Prusikując, warto, co parę metrów przywiązać się do liny, na wypadek awarii prusika.

UBEZPIECZANIE ZJAZDU

Wspinacz prowadzący kilku niedoświadczonych partnerów może, zanim sam zjedzie, powpinać ich przyrządy zjazdowe do liny jeden za drugim. Następnie może asekurować kolejnych zjeżdżających, obciążając w razie potrzeby linę.

Węzły zaciskowe: Wspinacz może asekurować się podczas zjazdu, dowiązując się do liny węzłem prusika. Węzeł zwykle umieszcza się poniżej przyrządu zjazdowego i przywiązuje do pętli udowej uprzęży.

Prusik trzyma się ręką blokującą – puszczony, automatycznie zatrzymuje zjazd. Często stosuje się też węzeł bloker, który łatwiej rozluźnić pod obciążeniem.

Shunty: do ubezpieczania zjazdu przydatny jest przyrząd Shunt. Pozwala on, w razie potrzeby, na długotrwałe bezpieczne zatrzymanie.

SZCZEGÓLNE RODZAJE ZJAZDÓW

Zjazdy wieloetapowe, by mogły sprawnie przebiegać, wymagają starannego planowania. Jeden z partnerów, zabierając ze sobą sprzęt asekuracyjny, zjeżdża na pojedynczej linie, asekurowany drugą żyłą. Może teraz założyć kolejne stanowisko, sprawdzić, czy obie liny sięgają do niego i, jeśli po drodze była przewieszka, dociągnąć partnera do siebie (przejeżdżając przez przewieszkę, rozbujaj się, lekko odskakując od skały). Dowiązanie końców liny do stanowiska zabezpiecza w razie wyrwania górnego punktu zjazdowego. Zjazd ukośny może być trudny, za to powoduje mniejsze zużycie liny. Pierwsza osoba zjeżdża pionowo w dół na jednej żyle na wysokość docelowej półki i trawersuje do niej, ubezpieczana drugą żyłą z góry. Ostatni partner zjeżdża na podwójnej linie i dostaje się do celu wahadłem. Przy stosowaniu tego sposobu lina trze o krawędź tylko raz. Ciężki plecak może obrócić zjeżdżającą osobę głową w dół.

Są dwa rozwiązania:
– użyć uprzęży piersiowej,
– podwiesić plecak, wpinając go bezpośrednio do przyrządu zjazdowego.

Słabe stanowisko – Jeśli punkty zjazdowe nie są zbyt pewne, ostatnia osoba w zespole wzmacnia stanowisko własną masą, na przykład siadając i zapierając się o skałę. Pierwszy zjeżdżający zakłada po drodze przeloty, które ograniczą lot partnera, gdyby stanowisko wypadło. Po ukończeniu zjazdu instaluje bezpieczne stanowisko. Ostatnia osoba delikatnie zjeżdża, usuwając napotkane przeloty. Asekuruje się przy tym prusikiem lub shuntem założonym na obieliny. Na wszelki wypadek w jedną z żył wpina karabinek połączony z uprzężą. Zabezpiecza to przed „wyjechaniem” z liny, gdyby stanowisko zawiodło, a prusik podczas zsuwania po linie został przetarty.




  • ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here